📋 Elk oefentoets bestaat uit 10 meerkeuzevragen, willekeurig gekozen uit een grotere database met honderden vragen. Hierdoor kun je dezelfde test meerdere keren doen zonder exact dezelfde vragen te krijgen – perfect om te blijven oefenen

Tekst 2: Is Kunstmatige Intelligentie de Toekomst van het Onderwijs?

  • Paragraaf 1 (Inleiding)
    In 2025 wordt kunstmatige intelligentie (IA) steeds meer gebruikt in het onderwijs. Denk aan apps die huiswerk corrigeren of programma’s die lessen aanpassen aan wat een leerling nodig heeft. Sommige mensen vinden IA geweldig, omdat het leren makkelijker maakt. Anderen maken zich zorgen over afhankelijkheid en privacy. Deze tekst bekijkt beide kanten.
  • Paragraaf 2 (Kern: Argumenten voor IA)
    IA heeft veel voordelen. Een app zoals EduAI kan bijvoorbeeld uitleggen waarom een som fout is, precies op het niveau van de leerling. Een studie uit 2024 toont aan dat leerlingen die IA-tools gebruiken 20% sneller vooruitgang boeken in rekenen. Bovendien bespaart IA tijd voor leraren, zodat zij meer aandacht hebben voor de klas. Veel schooldirecteuren zeggen dat IA het onderwijs eerlijker maakt, omdat elke leerling hulp op maat krijgt.
  • Paragraaf 3 (Kern: Argumenten tegen IA)
    Toch zijn er ook nadelen. Sommige experts waarschuwen dat leerlingen te afhankelijk worden van IA en minder zelf nadenken. Een onderzoek uit 2023 laat zien dat 30% van de leerlingen met IA-tools minder goed problemen oplost zonder technologie. Daarnaast is privacy een probleem: apps verzamelen gegevens over leerlingen, en dat voelt niet altijd veilig. Sommige ouders vinden dat IA het persoonlijke contact met leraren vervangt.
  • Paragraaf 4 (Afsluiting)
    Kortom, IA kan het onderwijs verbeteren, maar er zijn risico’s. Scholen moeten IA slim gebruiken, bijvoorbeeld door alleen betrouwbare apps zoals SmartLeren te kiezen en regels te maken voor privacy. Zo blijft leren leuk, eerlijk en veilig.
 

Resultaten

#1. De auteur zegt: ‘IA maakt leren makkelijker.’ Dit es una opinión.

#2. De studie uit 2024 over rekenvooruitgang es un hecho.

#3. De inleiding stelt dat IA altijd beter is dan leraren.

#4. Volgens TechKids in paragraaf 3 is privacy een probleem. Dit es un hecho.

#5. De auteur es claramente partidario de IA.

#6. De afsluiting pleit voor verantwoord gebruik van IA.

#7. Waarom noemt de auteur de app EduAI in paragraaf 2?

#8. De mening dat IA altijd beter is dan boeken komt uit paragraaf 2.

#9. De auteur negeert de voordelen van IA.

#10. De mening dat IA het onderwijs eerlijker maakt komt uit paragraaf 2.

#11. Ouders maken zich zorgen over privacy. Dit es un hecho.

#12. De tekst wil iedereen overtuigen om IA te gebruiken.

#13. Paragraaf 3 bespreekt nadelen van IA.

#14. De auteur toont een vooroordeel tegen technologie.

#15. De tekst gebruikt feiten om beide kanten te belichten.

#16. De uitspraak dat IA meestal betrouwbaar is, es una opinión.

#17. De afsluiting stelt dat IA altijd veilig is.

#18. De auteur wil alleen de nadelen van IA laten zien.

#19. Welke uitspraak in paragraaf 4 is het minst relevant voor ouders?

#20. Paragraaf 2 bevat alleen feiten over IA.

#21. Welke van de volgende uitspraken uit paragraaf 2 es una opinión?

#22. Waarom noemt de auteur het onderzoek uit 2023 in paragraaf 3?

#23. Waarom es el argumento sobre el avance en matemáticas en el párrafo 2 fuerte?

#24. De auteur zegt: ‘IA kan leren makkelijker maken.’ Wat es su intención?

#25. Welk argument in paragraaf 3 is het minst relevant?

#26. Toont de auteur in paragraaf 3 een vooroordeel?

#27. Welke uitspraak in paragraaf 4 es una opinión?

#28. Waarom es el argumento sobre la dependencia en el párrafo 3 débil?

#29. Wat es la intención del autor en la conclusión?

#30. Volgens TechKids in paragraaf 2: ‘IA maakt onderwijs eerlijker.’ Es esto un hecho?

#31. Welk argument in paragraaf 2 es un hecho?

#32. Wat es el objetivo del párrafo 3?

#33. Waarom gebruikt de auteur feiten in paragraaf 2?

#34. Wat bedoelt de auteur met: ‘IA kan het onderwijs eerlijker maken’?

#35. Wat maakt het argument over privacy in paragraaf 3 sterk?

#36. Welke paragraaf toont geen vooroordeel?

#37. Welke uitspraak es un hecho en la conclusión?

#38. Wat es la intención del autor en el texto?

#39. Waarom es el argumento sobre EduAI en el párrafo 2 relevante?

#40. Welk argument in paragraaf 3 es basado en una opinión?

Vorige
Voltooien

Ondersteuning van het academisch succes van leerlingen in alle groepen met gratis oefenmateriaal en praktische tips.

© 2025 Cito Toets Voorbereiden. Alle rechten voorbehouden