📋 Elk oefentoets bestaat uit 10 meerkeuzevragen, willekeurig gekozen uit een grotere database met honderden vragen. Hierdoor kun je dezelfde test meerdere keren doen zonder exact dezelfde vragen te krijgen – perfect om te blijven oefenen

 

Resultaten

Fantastisch gedaan, leesheld! 📚🎉

Je hebt laten zien dat je begrijpend lezen goed onder de knie hebt. Je inzet en doorzettingsvermogen werpen hun vruchten af. Klaar voor een nieuwe uitdaging?

  1. Woordenzoeker – Kies elke dag een nieuw woord uit je leesboek en leg het uit aan iemand thuis.
  2. Verhalenbouwer – Schrijf een kort verhaal met minstens drie nieuwe woorden die je hebt geleerd.
  3. Leesbingo – Maak een bingokaart met verschillende leestaken (bijv. lees een gedicht, een stripverhaal, een informatieve tekst) en probeer een rij vol te krijgen.

Onthoud: «Lezen is dromen met je ogen open.» Blijf zo doorgaan! 🚀

Geen zorgen, dappere leerling! 🌱

Begrijpend lezen kan soms lastig zijn, maar elke dag biedt een nieuwe kans om te groeien. Probeer deze tips:

  1. Beeld en woord – Teken wat je leest om het beter te begrijpen.
  2. Leesmaatje – Lees samen met een ouder, broer of zus en bespreek wat er gebeurt in het verhaal.
  3. Vraag en antwoord – Stel jezelf na elke alinea een vraag over wat je net hebt gelezen.
  4. Dagelijkse oefening – Lees elke dag 10 minuten en probeer nieuwe woorden te ontdekken.

Onthoud: «Elke expert was ooit een beginner.» Blijf oefenen, en je zult merken dat het steeds beter gaat! 💪📖

#1. Tekst:Luna is in het park met haar vriendinnen. Ze heeft net een cadeau gekregen van haar oma. Ze glimlacht breed terwijl ze het papier eraf haalt en ziet dat het een boek is dat ze al lang wilde hebben.Hoe voelt ze zich waarschijnlijk?

#2. Tekst:Mats is in de klas. Hij zucht diep, legt zijn pen neer en kijkt naar zijn lege papier.Wat is er waarschijnlijk aan de hand?

#3. Tekst:Noah is op school. Hij kijkt naar buiten en ziet donkere wolken en bliksemschichten.Wat gaat er waarschijnlijk gebeuren?

#4. Tekst:Liam is bij oma. Ze verstopt een doos achter haar rug en lacht geheimzinnig.Wat kunnen we verwachten?

#5. Tekst:Tara is in de klas. Ze kijkt naar buiten en ziet regen en plassen op de grond.Wat is er waarschijnlijk gebeurd?

#6. Tekst:Emma is op het schoolplein. Ze rent snel naar huis met een natte jas en een paraplu.Wat kunnen we afleiden?

#7. Tekst:Jade is in de tuin. Ze kijkt naar een bloem en fronst haar wenkbrauwen.Hoe voelt ze zich waarschijnlijk?

#8. Tekst:Mila is in de klas. Ze lacht en klapt in haar handen als de leraar iets aankondigt.Wat is er waarschijnlijk gebeurd?

#9. Tekst:Zoë is op school. Ze kijkt naar haar lege schrift en zucht.Wat is er waarschijnlijk aan de hand?

#10. Tekst:Daan is in het park. Hij rent naar een vriend en geeft hem een high-five.Hoe voelt hij zich waarschijnlijk?

#11. Tekst:Sara is bij oma. Ze kijkt naar een fotoalbum en krijgt tranen in haar ogen.Hoe voelt ze zich waarschijnlijk?

#12. Tekst:Tom is in de klas. Hij steekt zijn hand op en lacht naar de leraar.Wat is er waarschijnlijk aan de hand?

#13. Tekst:Koen is op het strand. Hij bouwt een zandkasteel en zingt een liedje.Hoe voelt hij zich waarschijnlijk?

#14. Tekst:Lisa is in de bibliotheek. Ze zoekt een boek maar zucht en kijkt gefrustreerd.Wat is er waarschijnlijk aan de hand?

#15. Tekst:Mats is bij oma. Ze geeft hem een koekje en hij lacht breed.Hoe voelt hij zich waarschijnlijk?

#16. Tekst:Noah is op school. Hij kijkt naar de klok en pakt zijn tas in.Wat wil hij waarschijnlijk doen?

#17. Tekst:Liam is in de tuin. Hij hoort een sirene en kijkt bezorgd om zich heen.Wat is er waarschijnlijk aan de hand?

#18. Tekst:Tara is op het schoolplein. Ze lacht en rent naar haar vrienden.Hoe voelt ze zich waarschijnlijk?

#19. Tekst:Emma is in de klas. Ze kijkt naar haar lege bord en zucht.Wat is er waarschijnlijk aan de hand?

#20. Tekst:Jade is in het park. Ze rent naar huis met een natte jas en bibbert.Wat kunnen we afleiden?

#21. Tekst:Mila is op school. Ze lacht als ze een briefje van haar vriendin leest.Hoe voelt ze zich waarschijnlijk?

#22. Tekst:Zoë is in de tuin. Ze kijkt naar een kapotte bloem en fronst.Hoe voelt ze zich waarschijnlijk?

#23. Tekst:Daan is in de klas. Hij sluit zijn boek en kijkt naar de klok.Wat wil hij waarschijnlijk doen?

#24. Tekst:Sara is op het strand. Ze bouwt een zandkasteel en lacht naar haar broer.Hoe voelt ze zich waarschijnlijk?

#25. Tekst:Tom is in het park. Hij hoort een sirene en kijkt geschrokken om zich heen.Wat is er waarschijnlijk aan de hand?

Vorige
Voltooien

Ondersteuning van het academisch succes van leerlingen in alle groepen met gratis oefenmateriaal en praktische tips.

© 2025 Cito Toets Voorbereiden. Alle rechten voorbehouden